måndag, januari 17, 2005

Spräng skolan!

Måndag. Kursutvärdering. Två av de saker som jag tycker allra sämst om samtidigt... Förra gången vi hade kursutvärdering ritade jag en tandskalle med ett gevär i famnen för jag blev så trött på min klass och den här gången var jag tvungen att göra samma sak. Jag känner att det är alldeles för många i klassen som inte klarar av att se sin egen roll i sammanhanget och reflektera över vad de alls faktiskt gör på lärarutbildningen. Men å andra sidan har vi väl helt enkelt olika syn på vad det är vi läser till. Men det är synd att det känns som att det är få av oss som trivs eller åtminstone försöker skapa en dräglig utbildning åt oss själva, och så många som bara gnäller utan att ens försöka komma med lösningar.

Sen kom vi hem, åt korv med bröd & bostongurka & kollade på Din morsa också och sen sov jag i fyra timmar. Jag tror jag blev kursavslutnings-avslappnad. Faktum är att jag inte har någonting som hänger över mig och måste bli klart. Jag kan börja nästa kurs helt utan ångest inför något från den gamla som ligger och ruttnar och det är sjukt skönt och väldigt ovanligt. Visserligen borde jag förberett min uppföljning av antiken-projektet som jag ska ha med sjuorna imorgon men jag är lite kvar i mitt gamla motto, "äh, palla". Mitt nya är "För övrigt anser jag att skolan bör sprängas."

Inga kommentarer: